Blogspot LinkedIn Facebook Twitter Hyves

Iyengar Yoga Lessen Contact English
Yogastudio Charles Hond


Lessen Beginners Algemeen Gevorderden Vrouwen Zwangerschap Kinderen 50+ rug_nek_hoofdpijn Rsi Rooster Company Health
R.S.I. preventie & behandeling

"R.S.I. pijn is in een verder gevorderd stadium vaak niet meer direct gerelateerd aan de belasting, reageert sterk op stress en verplaatst zich door het lichaam. Dit maakt het voor therapeuten en medici bijzonder lastig te behandelen en een eenduidige . behandelmethode is er dan ook niet. Yoga kan uitkomst bieden."

Bart uit Rotterdam vertelt:
Bart uit Rotterdam over zijn problemen met R.S.I. en hoe yogalessen daar verbetering in brachten.
"Yoga geeft je een middel om terug te vechten."

Zo`n 3 jaar geleden werd mij door een neuroloog verteld dat ik "een typisch geval van R.S.I." had. R.S.I., ook wel bekend als "muisarm" is een chronische aandoening die zich manifesteert in polsen, onderarmen, nek en schouders. Mijn klachten waren zo serieus dat ik mijn werk niet meer kon doen, mijn hobby`s problematisch werden en ik de toekomst vaak somber inzag. Bezoeken aan verschillende therapeuten en medici leverde weinig op. Soms waren er hoopgevende signalen, maar meestal duurden die niet lang. De laatste tijd gaat het echter een stuk beter, mede dankzij de yogalessen die ik volg bij Yogastudio Charles Hond.

Wat is R.S.I.:
R.S.I. staat voor Repetive Strain Injury, wat zoveel betekent als blessure door (veelvuldig) repeterende bewegingen. R.S.I. is een diffuus probleem, de pijn is in een verder gevorderd stadium vaak niet meer direct gerelateerd aan de belasting, reageert sterk op stress en verplaatst zich door het lichaam (door compensatie naar het schijnt). Dit maakt het voor therapeuten en medici bijzonder lastig te behandelen en een eenduidige behandelmethode is er dan ook niet. Het beste resultaat werd bij mij bereikt door een manueel therapeut, die zich met name richtte op het 'mobiliseren' van de wervelkolom (door kraken). Hiermee wordt een betere doorbloeding van de armen bereikt wat het herstel bevordert. Dit is precies het effect wat een aantal van de yogahoudingen (asanas) ook teweeg brengt.

Mijn eerste yoga ervaring:
In de eerste les werd mij (pijnlijk) duidelijk waar de problemen in mijn lichaam zaten. Met name bij een aantal oefeningen voor de schouders merkte ik dat mijn spieren ernstig verkort waren, ongetwijfeld door een jarenlange verkeerde houding achter het beeld scherm. Na drie maanden de lessen gevolgd te hebben merk ik duidelijk vooruitgang. Mijn houding is verbeterd, de spieren in mijn schouders zijn soepeler, lijken het gewicht van mijn armen beter te dragen en de pijn bij het werken achter het toetsenbord is bijna weg.
Sommige van de oefeningen zijn behoorlijk zwaar. Zeker in het begin waren een aantal asanas voor mij niet mogelijk. Charles Hond voorzag echter altijd in een alternatieve houding en weet goed wat wel en niet kan. Ook heb ik speciale therapeutische lessen gevolgd, waarbij specifiek op mijn problemen werd ingegaan.

Waarom yoga een goede aanpak is:
Yoga is naar mijn mening (en ervaring ) om diverse redenen een goede aanpak voor R.S.I.:
  • Je lichaamshouding verbetert. Een slechte houding achter het beeldscherm wordt gezien als de belangrijkste oorzaak van R.S.I.. Ingezakte schouders, kromme rug en onderuitgezakt, zo zitten de meeste mensen achter de computer.
  • Yoga bevordert een rechte, gestrekte wervelkolom, naar achter gerichte schouders en sterkere spieren. Een goede houding zorgt voor goede doorbloeding van de armen waardoor de spieren beter hun werk kunnen doen.
  • Je bent beter bewust van je lichaam. Door het doen van yogaoefeningen ben je in het dagelijks leven beter in staat te voelen wanneer je je lichaam verkeerd belast en kun je op tijd ingrijpen.
  • Lengte in spieren, pezen en zenuwbanen. R.S.I. uit zich fysiek in verkorte en verkrampte spieren, beklemde zenuwen (door gezwollen pezen) en ontstekingen. De yogaoefeningen zijn er op gericht lengte te krijgen in de spieren (lenigheid) en de gewrichten te 'openen'. Yoga veranderd je lichaam, volgens mij een vereiste om niet weer terug te vallen als je weer volop aan het werk gaat.
  • Yoga geeft je een middel om terug te vechten. In plaats van volledig afhankelijk te zijn van een therapeut kun je de geleerde yoga oefeningen zelf doen wanneer en waar je wilt.
  • Yoga geeft je meer inzicht in het probleem en wat nog belangrijker is, inzicht in een mogelijke oplossing!
De yogalessen in de Yogastudio zijn voor mij een uitkomst. Hoeveel vooruitgang je kunt bereiken hangt er natuurlijk helemaal van af in welk stadium van R.S.I. je bent. Maar ik ben er van overtuigd dat het je hoe dan ook goed zal doen. Je kunt in ieder geval eens een proefles nemen...

Bart