Yoga bij RSI: preventie en behandeling

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat steeds meer mensen last hebben van RSI. Dat is eigenlijk niet zo vreemd, aangezien het aantal banen waar je lange dagen achter de computer maakt, meer en meer wordt. Bij alle taken waar je langdurig dezelfde bewegingen achter elkaar maakt, loop je het risico om RSI te krijgen.

Wat is RSI?

RSI staat voor Repetive Strain Injury en betekent een blessure door (veelvuldig) repeterende bewegingen. Het is een diffuus probleem. RSI pijn is in een vergevorderd stadium vaak niet meer direct gerelateerd aan de belasting, reageert sterk op stress en verplaatst zich door het lichaam.
Dit maakt het voor therapeuten en medici bijzonder lastig te behandelen en een eenduidige behandelmethode is er dan ook niet. Yoga kan uitkomst bieden.

Waarom yoga een goede aanpak is?

Yoga kan om diverse redenen een goede aanpak voor RSI zijn:

  • Je lichaamshouding verbetert. Een slechte houding achter het beeldscherm wordt gezien als de belangrijkste oorzaak van RSI.
  • Yoga bevordert een rechte, gestrekte wervelkolom, naar achter gerichte schouders en sterkere spieren. Een goede houding zorgt voor goede doorbloeding van de armen waardoor de spieren beter hun werk kunnen doen.
  • Je bent meer bewust van je lichaam.
  • Lengte in spieren, pezen en zenuwbanen. RSI uit zich fysiek in verkorte en verkrampte spieren, beklemde zenuwen (door gezwollen pezen) en ontstekingen. De yogaoefeningen zijn er op gericht lengte te krijgen in de spieren (lenigheid) en de gewrichten te 'openen'.
  • Yoga geeft je een middel om terug te vechten. In plaats van volledig afhankelijk te zijn van een therapeut kun je de geleerde yogaoefeningen zelf doen wanneer en waar je wilt.
  • Yoga geeft je meer inzicht in het probleem en wat nog belangrijker is, inzicht in een mogelijke oplossing!


Wil je zelf ervaren wat yoga voor het behandelen van je RSI klacht kan betekenen, volg dan een introductieles bij Yogastudio Charles Hond. Bekijk ons lesrooster voor meer informatie.


Uitdagend
Persoonlijke aandacht staat centraal
5
Uitdagend
Persoonlijke aandacht staat centraal